En webbyrås uppdrag kan variera enormt, men det som de flesta tänker på allra först när de hör ordet ”webbyrå” är sannolikt att de skapar hemsidor. En stor del av en webbyrås uppdrag består ofta också av just detta – att skapa användarvänliga och snygga hemsidor som passar företagets profil. Andra uppdrag som kan komma in till en webbyrå, som också innefattar webbdesign i högre eller mindre grad, är till exempel att skapa en intranätportal, ett nyhetsbrev till kunder eller personal och annonser för webben.
Eftersom dessa projekt kräver många olika typer av kompetenser är det vanligast att en webbyrå har flera anställda som kan fylla roller som Creative Director, Art Director, copywriter, webbdesigner, projektledare och programmerare.
Om du själv driver en webbyrå som har växt så mycket att det är dags att utöka företagets omfattning genom att skaffa dina första anställda, kan det vara skönt att först få mer kött på benen när det gäller att leda andras arbete som chef. Då kan exempelvis Advantums chefsutbildning i Stockholm vara något för dig. Efter en sådan utbildning kommer du att känna dig helt bekväm med att leda arbetet med att skapa nya hemsidor, annonser eller vilka uppdrag dina kunder än skickar till din webbyrå.