Uncategorized

Webbdesign och tillgänglighet

Webbdesign är viktigt för att en hemsida ska se bra ut, men genom att göra den tillgänglig når man fler nöjda besökare. En tillgänglig sida ser lika bra ut på alla skärmar, och erbjuder information på ett sätt så att alla kan ta del av den. Navigeringen känns logisk och det kommer resultera i fler besökare som återvänder. Det här gillar Google som kommer lyfta sidorna i sina rankingar. Den som syns mer i sökningar, kommer då exponeras mot fler besökare. Så det är inte undra på att tillgänglighet är en viktig del av webbdesign idag.

Gäller tillgänglighetsdirektivet för alla?

Det är främst myndigheter som enligt lag måste uppfylla särskilda kriterium när det kommer till tillgänglighet på webbsidor. Men alla bör uppfylla den lägsta standarden. Särskilt småföretag som annars kan bli ratade av både Google och kunder. Självklart vill företagen nå ut till så många som möjligt och därför är de flesta stora företag tillgänglighetsanpassade idag. För mindre företag eller för den som driver en egen liten firma, nästan på hobbynivå, kan det kännas som en stor kostnad. Ett enkelt sätt att få pengar att strömma lite fortare genom företaget, är att se till att fakturorna man sänder ut faktiskt blir betalda. Genom företagstjänster från Intrum går det att få ett bra paket med olika inkassotjänster, vilka är både prisvärda och enkla att använda. Man kan också göra en del tillgänglighetsåtgärder på egen hand, om man själv sköter sitt företags hemsida. Här kommer några exempel:

  • Se till att alla länkar har en beskrivande text som talar om var de pekar, inte bara ett “Läs mer här”.
  • Se till att använda tillräckligt med kontrast, så att texten blir lättläst. Svart mot vitt är bra, gult mot vitt mindre bra.
  • Alla bilder bör ha en alternativ text, om detta inte redan finns i koden till bilden. Det behöver inte vara särskilt många meningar.
  • Dela upp informationen på sidorna med huvudrubrik och underrubriker. Nyttja olika rubrikstilar som H1, H2, H3, o.s.v.
  • Se till att bilder och text är relevanta och att det finns matnyttig information i varje mening. Ingen vill läsa något som inte handlar om vad huvudrubriken utlovar. En ingress kan vara på sin plats, för att sammanfatta det viktigaste, eller bara väcka nyfikenhet för resten av artikeln eller inlägget.