För dig som ligger i startgroparna med ditt företag finns det onekligen mycket att tänka på. Förutom marknadsföring, ekonomi och logistik bör du lägga krut på att skapa dig en stark grafisk profil. Det kan du göra genom att ordna en bra webbsida, men även på många andra sätt.
Poängen med en stark profil är att människor ska känna igen dig och ditt företag bara genom att se en form eller en färg. Webbsidan och din logotyp är naturligtvis centrala i detta, men du bör även tänka på kringprodukter. Det är viktigt att skapa en röd tråd. Låt till exempel din telefon och din dator gå i samma färg som din hemsida. Högkvalitativa Iphone 12 skal hittar du hos Teknikdelar. De passar även bra att ge bort som present till kunder.
Att tänka på innan du skapar din grafiska profil
Det finns mycket att tänka på när du ska skapa din grafiska profil. Vad vill du ge dina kunder för känsla när de besöker din webbplats eller ser din logotyp? Tänk på färgers betydelse. Vill du invagga kunder i trygghet och ge ett seriöst intryck? Då är grönt och blått bra färger, medan gult, rött och orange ger ett mer piggt intryck. Här kan du läsa en artikel om vad du bör tänka på när du designar din webbsida. Kanske kan småsaker som vilken typ av mobilskal du har tyckas obetydliga, men kom ihåg att du är ditt företag och att du förmedlar din profil genom allt du gör. Känner du dig osäker på hur du ska gå tillväga när du skapar din hemsida? Då kan det vara bra att kontakta en webbyrå för att få hjälp. De kan även hjälpa dig analysera ditt kundunderlag och mycket mer.
Skapa din logotyp
En logotyp kan också vara viktig om du vill ha en stark grafisk profil. Om du inte redan har en tydlig idé är det bra att ta hjälp av en grafisk designer. Kom ihåg att din logotyp ska vara med dig och företaget länge. Målet är att skapa en logotyp som många känner igen. Tänk till exempel på Ikeas kända blågula variant, eller McDonalds i rött och gult. Var också noga med att se till att din logotyp inte liknar ett annat företags variant efter som det då kan bli problem i framtiden. När Logotypen är klar kan den användas till mycket. Fäst den på firmabilen, ge bort mobilskal prydda med den till kunder eller låt den pryda företagets entré.