Begreppet responsiv design är kanske något du hört talas om när det gäller webbsidor. Men vad innebär det egentligen? Jo, du har kanske märkt att en hemsida numer ofta ser annorlunda ut på den smarta telefonen eller läsplattan, än på den stationera datorn. Det innebär att själva webbdesignen är uppbyggd och utvecklad på ett sätt som gör att webbsidan kan identifiera var den visas. Därmed anpassas layouten till det medium som den visas på. Den anpassar sig efter skärmstorlek, skärmupplösning och vilka funktioner som webbläsaren specifikt stödjer. Bilderna skalas om för att passa fönsterbredden på plattan eller telefonen och antalet kolumner flyttas automatiskt. Det resulterar i att du inte behöver scrolla, zooma eller eller flytta dig sidledes på sidan. Allt material som finns på webbsidan fyller upp skärmen på ett smidigt sätt. Hur utvecklarna går till väga för att åstadkomma det här är ganska komplicerat att förklara. Men i stora drag kan man säga att de anger de olika delarna i en hemsida, som exempelvis bilder och kolumner, i procent istället för absoluta, statiska storlekar.
Ökad spetskompetens i de stora bolagen
De flesta företag som har en hemsida och marknadsför sig digitalt, vet värdet i att ha responsiv design på sina hemsidor. Det gör att webbyråerna har bråda tider med att utveckla hemsidor till företagen. Just nu är det ett uppsving för de digitala byråerna och deras tjänster är väldigt efterfrågade. Men inte bara det, många stora företag vill också köpa upp webbyråer för att kunna ha en egen så kallad inhouse-byrå i arsenalen. Det innebär att byrån då arbetar specifikt med just det bolagets kunder, vilket innebär allt från webbdesign, till intranät och digital marknadsföring. IT-konsultbolag, som är de företag som hjälper andra företag med anpassade tekniska lösningar, inser idag att de också behöver vara duktiga på att webbdesign, innehåll och marknadsföring. I och med det siktar många IT-konsultbolag in sig på att köpa upp webbyråer och det har blivit en rätt intensiv dragkamp om webb- och digitalbyråer de senaste åren. IT-bolagen vill ha kompetens inom den digitala transformationen, eftersom man hoppas att det i slutänden ska locka fler kunder.
Representation och ett företags ansikte utåt
I bolagen pratas det mycket om kundnöjdhet just nu och kan du ge en kund ett komplett paket med allt från IT-utveckling till design av hemsida och sökmotoroptimering, ökas kundernas lojalitet mot företaget. Men det är inte bara IT-konsulterna som har glädje av det här, det finns också fördelar för en digital byrå att höra till ett stort bolag. Besluten om digital transformation måste fattas på högsta ledningsnivå och stora IT-konsultbolag har redan en gräddfil in i ledningsgrupperna. På de sättet får webbyråerna tillgång till projekt och kontrakt som hade varit svåra att landa på egen hand. De större bolagen kan också vanligtvis sätta bättre priser än de små byråerna och har på så sätt lättare att vinna större upphandlingar, exempelvis med landsting och kommun. Men andra saker spelar också in för att man ska lyckas, som att kunna presentera sin verksamhet i professionella mötesrum Stockholm. IT-bolagens ansikte utåt har stor betydelse och därför är man också mån om att ha bra, snygga och representativa lokaler på en bra adress.