Uncategorized

Webbdesign – mer än snygga bilder

Du har med all sannolikhet träffat på begreppet användarvänlighet i samband med att du läst om webbdesign. Du behöver skapa en användarvänlig sida genom att kombinera ditt/dina mål med besökarens.

För att lyckas med det krävs identifiering av konkurrenterna, samt en målgrupps- och sökordsanalys. Det du ska tänka extra på är anpassning, snabbhet, igenkänning, struktur, överskådlighet och relevans.

Målgruppsanpassning

För att kunna anpassa innehållet på sidan bör du t hjälp av verktyget sökordsanalys. Använd exempelvis Googles verktyg Keyword planner för detta ändamål. Du kan även använda dig av enkäter och/eller annonsera via Google Ads.

När du är klar är det dags att jobba med själva designen. Men kom ihåg – en snygg hemsida är inte detsamma som en bra hemsida. Design och innehåll måste gå hand i hand, så satsa lika mycket på båda delar.

Form och innehåll

När det är dags för val av färg, form och innehåll bör du slipa på din företags- och/eller produktpresentation. Är den alltför allmän och opersonlig riskerar du att tappa i förtroende; tänk på att du skriver för en mottagare som vill känna sig trygg, omhändertagen och nyfiken.

Många företag anlitar en webbdesigner som arbetar med ramarna, men inte lika många anlitar en Content writer som arbetar med innehållet. Det kan vara ett dyrt misstag i längden, då relevant, optimerat och välformulerat innehåll är det som bör fylla ramen.

Trender

De senaste åren har i princip all fokus legat på design och sökmotoranpassning. Nu går det mer åt fokus på innehåll, eller content. Arr ha en mobilanpassad, interaktiv hemsida är mycket viktigt. Då utbudet är så enormt, tappar användarna intresset inom ett par sekunder om de inte får det de är ute efter omedelbart.

Det hänger ihop med all den tid vi spenderar på att mobilsurfa, och trenden mobile first är en direktprodukt av detta beteende. Därför bör du hitta en leverantör som har det som prioritet.

Snygga typsnitt och ren design kan behövas för att stå ut i mängden. Även personliga bilder, gärna rörliga, autentiska sådana, väcker intresse och ger en känsla av samhörighet. Det är här tekniken Virtual Reality kommer in; du kan skapa 3D-modeller, producera videos, arrangera presentationsmaterial mm.

Till sist

Effektivitet, trygghet och optimering är tre ord som på ett bra sätt sammanfattar vad webbdesign bör handla om idag. Att säkerheten blir allt bättre, bland annat genom större kunskap om kryptering via SSL-certifikat, är en positiv del i utvecklingen.

Har du inte redan nu börjat se över anpassningen av din befintliga alt. nya hemsida är det hög tid att börja. Känner du dig osäker finns det som tur är människor som har det här som levebröd.

Kom ihåg – det finns inga genvägar!