Fungerande webbdesign för en butik

 

Precis som med alla andra webbplatser så råder det stor konkurrens mellan olika butiker som finns på nätet. Oavsett vad man tänkt sälja, så kan man nästan garanterat säga att man inte kommer att vara ensam. Det finns alltid alternativ för konsumenten, oavsett om detta gäller en konkurrent som erbjuder samma produkt eller om det är en annan produkt med samma eller liknande funktion. Här gäller det med andra ord att stå ut från mängden och erbjuda kunden en upplevelse utöver det vanliga.

Lite psykologi först: som nystartad butik vill man inte framstå som alltför liten. Många kunder behöver känna tryggheten av att handla av ett större företag. Överväg därför att skapa ett par extra e-postadresser som signalerar att företaget är lite större än vad det är. En adress till inköp, en till kundfrågor samt en till någon annan funktion skadar inte.

Nu till själva webbplatsen. En butik ska självklart vara tilltalande att besöka och detta gäller förstås både fysiska och elektroniska butiker. Första intrycket är som bekant mycket viktigt, så även i detta fall. Ett tips är att gå efter dig själv och vad du skulle vilja se hos en favoritbutik på nätet. Hur skulle den se ut för att tilltala dig? Våga gå på din egen känsla.

Du har förstås möjligheten, om du har kunskap till detta, att själv konstruera din webbutik. Detta kräver dock kunskap i webbutveckling inklusive hur man integrerar betallösningar mm. För de allra flesta är det oftast både bäst och smidigast att hyra sin webbplats. Det finns en mängd olika aktörer på marknaden som snickrar ihop snygga webbutiker där allt ingår och där du kan få ta del av designen. Var inte rädd för att ha önskemål; detta är ju trots allt din butik och den måste därför anpassas enligt dina tankar och drömmar.

En fungerande webbdesign för en butik handlar också om hur dina produkter presenteras. Avsikten med webbplatsen är ju trots allt att sälja produkter, så det är med andra ord viktigt att de visas på ett bra och tilltalande sätt. Använd ganska många bilder för att visa produkterna från alla vinklar och vrår och glöm inte att berätta om produkterna på ett målande sätt. Tänk också på att inkludera så mycket produktinfo som du bara kan, för att undvika att samma kundfrågor ska dyka upp hela tiden.