Uncategorized

Content is king – eller?

Talesättet kan tyckas något uttjatat och frågan är om det bör betraktas som ett ordspråk, en klyscha eller en ren och skär sanning. För att nå fram med ett budskap, en vara eller en tjänst måste innehållet vara relevant, koncist och intresseväckande. Annars försvinner det i mängden. Därför borde kanske talesättet omformuleras till ”Good content is king”. Men hur gör man för att skapa bra innehåll?

Så mycket mer än standardiserade fraser

Det finns en hel del aspekter att ta hänsyn till innan man fyller på sin hemsida, blogg eller sina sociala medier med text- och bildinnehåll. I synnerhet hemsidan, som ju verkligen är företagets ansikte utåt. Webbdesign handlar om så mycket mer än standardiserade, intetsägande ”Om oss-sidor” och tomma fraser och det är just därför vi vill dela med oss av några konkreta tips och råd.

Så här kan man arbeta med webbdesign

Det första man bör tänka på är att text och bild måste gå hand i hand. Det ena förstärker det andra om de är kombinerade på rätt sätt. Sedan är layout, struktur, sökmotoroptimering och kodning precis lika viktiga delar. Lägger man mycket krut på att få det tekniska att funka bör man lägga lika mycket krut på ”lull-lullet”. För det är samma sak där – det ena lyfter det andra om man gör det grundligt och noggrant.

Självklart måste man också ha koll på vad kunderna efterfrågar. Feedback ifrån faktiska kunder är absolut nödvändigt för att nå rätt målgrupp. Det finns en rad olika datainsamlingsmetoder för att få fram insikter om vilka ord det söks på, vilka ord konkurrenterna får träffa på, vilka egenskaper kunderna går igång på och så vidare. Därför är det en god idé att börja med

en noggrann marknadsundersökning som bör följas upp med en ordentlig konkurrens- och sökordsanalys.

Är störst alltid bäst?

Många tycker att det är dyrt att anlita en extern webbdesigner, content writer eller SEO-specialist. Men här bör man tänka långsiktigt och se det som en investering för framtiden. En väl uppbyggd hemsida, med relevant och välformulerat innehåll, logisk struktur och snygg design genererar inte bara fler träffar på nätet, utan den kan också generera fler konverteringar – det vill säga faktiska köp.

Men vart bör man vända sig för experthjälp? Är de största webbyråerna alltid bäst, eller hur bör man tänka kring det? Vårt råd är att gå på magkänsla, rekommendationer och kompetens. I den ordningen. Ett väl fungerande samarbete, där god kommunikation och samsyn är de viktigaste ingredienserna, underlättar nämligen processen oerhört mycket. Det bör råda ömsesidig respekt för, och insikt om, verksamheten ifråga och allt innehåll bör behandlas med djup kunskap om såväl syfte som målgrupp.

Responsiv design

Så kallat responsiva sajter, det vill säga webbsidor som fungerar lika bra oavsett vilken enhet man använder, bör vara norm när man designar en hemsida. Eftersom allt fler surfar med hjälp av mobilen eller läsplattan måste designen anpassas efter det. Mobilen först, eller som man säger på engelska – ”mobile first” – är det som bör vara i fokus när man arbetar med webbdesign.